Esittelyssä kotikoloni
![]() |
| Oranssien päivien kunniaksi ulkovalot oranssina. |
Ajattelin vähän esitellä myös tätä kotikoloani, poislukien lastenhuoneet, jotka ei ole esittelykelpoisia kuin kerran viikkoon. Meillähän on vähän sellainen "älytalo" eli valaistus ja palovaroittimet toimivat sovelluksella ja äänikomennoilla. Meillä on myös itse koottu valvontakamerajärjestelmä, jossa on liiketunnistimet, tallennus sekä etäohjaus. Näemme siis missä ja milloin vain, mitä kotonamme tapahtuu ja pystymme myös tarkkailemaan palovaroittimien akun tasoa sekä toimintaa. Älyvalot on parasta, ei tarvitse nousta enää peiton alta, jos väsy ja vilu yllättää. Myös esimerkiksi osa pistorasioista on älyversiona, mm. auton lämmitystolpan rasia, joten myös lämmitys hoituu puhelimella sekä ajastamalla sovelluksesta käsin. Toki pitää muistaa laittaa auto johdon nokkaan! Lapset myös nauttivat ohjelmoitavista valaistusasetuksista, Halloweenina oli kauhistuttava värimaailma kautta talon ja nyt on laitettu jouluiset valot piristämään synkkyyttä.
![]() |
No siinäpä vähän teknisistä jutuista. Jos aihe kiinnostaa, voin joskus pureutua syvemmällekkin.
Kuvassa vielä jouluista valaistusta pihamaalta. Ulkovalot on meillä ajastettu syttymään ja sammumaan itsekseen, samoin jouluvalot.
Sitten yksi ehdottomista lempihuoneistani, keittiö!
Purkit pysyy suunnilleen ojennuksessa, kun ne laittaa pikkuiselle hyllylle!
Tupperware on vahvasti läsnä meidän keittiössä.
Keittiötä rakastan ehkä eniten. Se on tilava, moderni, uusi ja kaunis. Pidän siitä, että kodinkoneet on naamioitu piiloon ja vaikka sitä ei nyt tästä näe, tiskiallas on ihana kimmeltävän musta. Lasten upea taide tottakai kirsikkana kakussa.
Kuvissa näkyy meidän hallittu kaaos, olen hieman neuroottinen järjestyksen rakastaja, mutta aina on jossain jotain levällään ja neljän lapsen kanssa tähän on vain sopeuduttava (ainakin yritän).
Keittiö on täysin remontoitu 2018, juuri ennen kuin ostimme talon. Itse asiassa keittiön nähtyäni olin myyty, se oli melkein täsmälleen sellainen kuin halusinkin.
Tällä hetkellä olohuone on jo saanut jouluista ulkomuotoa, mutta nämä kuvat on ns. normaalista ajasta.
Tämä varjostin löytyi vasta kauppareissulla ja tarttui mukaan.
Päämakuuhuonetta sitten.
Kuten aina, tämä oma keitaani on jäänyt vähemmälle huomiolle ja on vielä keskeneräinen. Kuitenkin perusideaa hahmottaa tästä, haluan rauhallista ja valoisaa ilmettä sekä hentoja sävyjä. Vähän sellaista romanttista tyyliä kai tämä on.. ei ole niin termit hallussa. Päävärit valkoisen lisäksi on harmaa ja puuterivaaleanpunainen, verhot pitäisi vaihtaa ja meikkipöydän valot on tulossa postissa.
Yövaloiksi mietittiin seinään tulevia yksinkertaisia lamppuja molemmin puolin, mutta malli on vielä hakusessa. Meikkipöytäkin olisi ihan jees olla oikea pöytä, mutta pikkuhiljaa etsitään sopivaa. Kuten huomaa, myös iso peili etsii edelleen paikkaansa ja joulupöytäliinat odottelee kaapin ovessa silittäjäänsä.. kukahan ne silittäisi?
Sängyn päätyseinä on aika onneton vielä, sekin pitää yrittää jossain välissä laittaa. Sänky on muuten aika ihana, tykkään ihan hulluna siitä ja kovasta patjasta joka hellii vanhaa selkää.
Olohuone on alati muuttuva, se ei pysy kauaa saman näköisenä.
Ikkunalla näkyy hitusen meidän kissamummon juomalähdettä, mikä on ollut huippu hankinta. Kissa juo selvästi enemmän kuin ennen, kun vesi pysyy liikkeessä eikä seiso kupissa.
Lyhdyt ja kynttilät on lievä pakkomielle ja varsinkin kaamoksen aikaan ne on joka ilta valaisemassa.
![]() |
| Kuten kuvasta huomaa.. lievästi tuikuttimia. |
Tämä varjostin löytyi vasta kauppareissulla ja tarttui mukaan.
Olkipukki on parhaat päivänsä nähnyt jo, mutta pysyy vielä pystyssä jotenkuten.
Lampun alla on muuten kissan ruokailukaappi!
Voisi kai sitä jaaritella tästäkin asiasta vaikka kuinka, mutta jätetään nyt tähän ja päivitetään aihetta toisella kertaa.
Sisustaminen on kyllä yksi asia, mitä voisi harrastaa koko ajan, mutta ikävä kyllä aika ja varallisuus tulevat vastaan. Hitaasti hyvä tulee, eikö?













Mielenkiintoista, että palovaroittimet toimii sovelluksen ja äänikomennon avulla. Tarvitsevatko kyseiset palovaroittimet määräaikaishuoltoa? Itse luin asian ympäriltä ja esimerkiksi yhden sivun perusteella teollisuuden ja rakennusten paloilmoittimiin liittyy käyttöönottotarkistus ja määräaikaishuollot. Nämä toki ovat varmaan ja ainoastaan hankittavissa isompiin tiloihin ja rakennuksiin. Paristokäyttöiset palovaroittimet alkavat olla kuitenkin vanha keksintö ja etäohjattu varoitin voisi olla kyllä hyvä hankinta. https://alco.fi/
VastaaPoista