Naisen paikka
![]() |
| *kuva lainattu netistä |
Tänä vuonna meillä on ollut hyvin poikkeuksellinen vuosi kaikin tavoin. Saimme naisen pääministeriksi ja naisvoittoisen hallituksen maatamme luotaamaan ennen näkemättömässä kriisissä. Maailmanlaajuisen pandemian hillitseminen edes oman pienen maamme osalta ei ole aivan helppo nakki ja kuitenkin siinä on onnistuttu Suomessa aika hyvin. Terveydenhuollon kantokyky ei ole ylikuormittunut ja kuolematkin on pysytelleet matalammalla kuin monessa muussa maassa. Miksi siis tämä "Huulipunahallitus" on punainen vaate niin monelle? Eihän syynä vain ole vanhat piintyneet sukupuoliroolit ja naisen paikka yhteiskunnassamme, joka muka on tasa-arvoinen kaikille? Somessa seuratessani keskusteluja, hyvin usein nousee esiin vähättelevät ja naisia halventavat termit. Naisen paikka ei suinkaan voi olla maamme päättäjissä, saatikka nuoren naisen.. ja etenkään tämä ei saa olla kaunis, huoliteltu tai itsevarma. Moni arvostelee kyllä mielellään ulkomuotoa ja esiintymistä, mutta missä on oikeat pointit? "Eihän se mitään ole saanut aikaiseksi" tai "Joo hyvinpä on ajanut maamme perikatoon".. No verraten hyvin Suomella kyllä menee moneen muuhun verrattuna.
Tästä vain nousee ikävällä tavalla pinnalle se, että ei meillä edelleenkään ole aidosti sitä tasa-arvoa. Jos meillä ei edes miehet ja naiset voi olla yhdenvertaisia, kuinka voimme kohdella tasa-arvoisesti sukupuolivähemmistöjä tai etnisiä vähemmistöjä? Toki muualla maailmassa asiat on vielä huonommin, mutta Suomi on aina ollut eräänlainen edelläkävijä. Pieni, mutta sisukas kansa jonka luulisi tietävän, miltä tuntuu olla sorron alla.
Tämä pieni pohdiskelu sai alkunsa taas tänään sosiaalisen median ihmeellisessä maailmassa, jossa sain kimppuuni miesten lauman yhdellä kommentillani, jossa sanoin arvostavani Sanna Marinia. Se, miksi kaikista samantyylisistä kommenteista juuri minun omaani reagoitiin niin vahvasti selittynee omalla sukupuolellani ja suht nuorella iälläni.. minullahan on siniset hiuksetkin, herra siunaa! Selvästi olen siis lauman mukana sokeasti äänestävä tyttö-rukka, jolla ei ole mitään ajatuksia omassa päässäni. Harmi kyllä, että vastapuolen argumentit ei kyllä hirveästi vakuuttaneet heidän ylemmyydestään. Tällaisten ihmisten kanssa tinkaaminen on kuin päätä löisi seinään, pää tulee kipeäksi eikä mikään muutu. Joten neuvon muitakin tällaisessa tilanteessa sulkemaan somen ja keittämään kupin kahvia.
Lupaan, ettei todellakaan kaikki kirjoitukset ole ärsyyntyneitä ja feministisiä, mutta aina joskus myös nämä tunteet on hyvä purkaa terveellä tavalla.
Ihanaa joulun odotusta kaikille, ihan kaikille!



Aaamen.Hyviä näkökulmia.
VastaaPoista